Balansboll /Pilatesboll

Att aktivera och träna hunden på balansboll,pilatesboll är ett suverant sätt att stärka balansen samtidigt som man håller igång alla de små stabiliserande musklerna hos hunden. Man arbetar med hundens proprioception.
Här kommer också lite tips i att arbeta upp en grundbalans på de dagliga promenaderna

Kommer att arbeta vidare med lite tips kring hur man kommer igång och arbetar med detta men håll tillgodo med lite videoklipp så länge :)
(Vill du börja så se till att ALLTID utföra det säkert så att hunden är trygg och inte far iväg och hoppar ner och skadar sig)

Börja med att hunden får känna sig lugn och trygg runt bollen. Lägg godis på bollen och låt hunden ta dem från bollen. Arbeta sakta och metodiskt för att få dem trygga runt bollen. Gå sedan vidare med att få dem att lägga upp framtassarna på pilatesbollen. Det är nu viktigt att du säkerställer att pilatesbollen är stilla och inte far iväg. Det ska vara en säker form av aktivering. Kläm den mellan knäna eller kläm den ens sidan mot en byrå eller likande. När hunden är trygg i att lägga upp framtassarna på pilatesbollen kan man börja med den första övningen.

Börja med att göra doggy pushups – hunden lägger upp framtassarna på balansbollen och sedan ska den växla mellan att sträcka upp sig och lägga sig ner med framdelen på balansbollen.

Gå sedan vidare med att hunden får upp alla tassarna på balansbollen. Det är nu det svårare börjar. Jag använder klicker och klickar så fort jag en tredje tass är på balansbollen och lockar lite med godis samtidigt så att de ska ta det där steget framåt och ens fundera på att ta upp bakbenet. Arbeta sedanvidare med ytterligare krav att få upp alla fyra tassarna på balansbollen. Kan vara fördel att ha ett halsband på hunden så man kan stötta den och hålla i den. Tänk hela tiden på att hålla i och få balansbollen att vara stilla och inte fara iväg.
Här arbetar jag vidare med att hunden ska vrida på sig lite. För att den tyngdpunkten ska flyttas och den ska få arbeta för att hålla balansen. Samtidigt arbetar vi med smidigheten i ryggen vid sidböjningar.
Mitt trick är godis, och nosen följer godis och så tar man godiset till sidan och gör likadant på andra sidan.
Inte ovanligt att de har en benägenhet att helst vrida sig åt ena hållet så träna (ungefär som vi är höger/vänsterhänta ) så träna på att vrida åt båda hållen.

Vidare i träningen så ska hunden sitta på balansbollen och göra “vacker tass”. Se tassträning för lite tips på detta. Det är viktigt att hunden inte hänger sig på dig utan att de själva lyfter tassen och håller balansen. Arbeta växelvis med höger och vänster tass.

Ytterligare sätt att träna hunden är genom positionsförändringar. Det skapar en större rörelse och kräver mer av hunden. Detta kan också med fördel först tränas vanligt på golvet innan man börjar träna det på bollen. Först sätter hunden sig, sedan lägger den sig, tillbaka till sit och vidare till stå. Kör detta i ett par repetitioner. Ni ser också hur man kan hjälpa hunden till stående genom att peta lite vid magen och sedan hålla en hand så att de inte ska sätta sig ner direkt. Hunden ska inte lägga sin vikt på min hand utan det är bara en kort påminnelse om att den ska fortsätta att stå.

One Response to Balansboll /Pilatesboll

  1. Pingback: Spooky - Zorro i spökålder Ett boxerliv - bus/aktivering/rehabEtt boxerliv – bus/aktivering/rehab

Leave a Reply